Дидактично-методичні ігри



Тема. ЧАРІВНІ БАРВИ МУЗИКИ
Мета:
*      ознайомити учнів із поняттям «тембр»; учити відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру музичних образів від тембру інструмента;
*      розвивати уявлення учнів про широкий світ музичних інструментів та їх можливості; стимулювати розвиток творчих здібностей;
*      виховувати культуру слухання симфонічної музики.
Музичний матеріал: С. Прокоф'єв. Симфонічна казка «Петрик і вовк»; Н. Рубальська «Різні барви у природи».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет С. Про- коф'єва; ілюстрації музичних інструментів; малюнки овочів (кольорові й чорно-білі).
Обладнання: ТЗН; музичний інструмент; фонохрестоматія; набір дзвіночків.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1.         ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
2.        МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель (демонструє малюнки овочів: кольорові, чорно-білі). Розгляньте кольорові малюнки, на яких зображено зелений огірок, червоний помідор, жовту моркву... Уявили, які вони смачні? Тепер погляньте на ті самі овочі, але чорно-білі.
*                 Що змінилося? (Колір, забарвлення)
Отже, завдяки кольору картина стає яскравішою, нібито сповнюється барвами життя. А що допомагає композиторові «намалювати» яскравий музичній образ?
3.        ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель. Якби музику виконували лише на фортепіано або тільки співали, це було б зовсім нецікаво та одноманітно. Люди вигадали різні музичні інструменти, щоб музика набула барв. На попередніх уроках ми насолоджувалися звучанням окремих інструментів, голосів і навіть цілого оркестру. Усі вони є неповторними.
*                 Чи можна сказати, що звук барабана, скрипки, фортепіано та сопілки є однаковим?
*                 Спробуйте схарактеризувати їх голоси, обравши відповідні характеристики:


Різкий
М’який
Урочистий
Дзвінкий
Переливчастий
Гучний
Ніжний
Загадковий
Лагідний
Співучий
Таємничий
Напористий
Ласкавий
Мрійливий
Вибуховий
Оксамитовий

Отже, кожен інструмент має власний колір, що неможливо сплутати.
Робота з поняттями
Особливе забарвлення звучання, властиве певному інструменту чи голосу, називають тембром (з французької — «мітка», «ознака»). Кожен музичний інструмент має власний неповторний тембр.
Навіть однакові інструменти, що різняться лише розмірами, можуть мати різне звучання.
Гра «Упізнай дзвіночок»    .
Перед вами — набір дзвіночків, що різняться розміром. Прослухаймо уважно дзвін кожного з них!
Слухання дзвону дзвіночків.
*      Чи помітили ви, що чим більший дзвіночок, тим нижчим і грубішим є його дзвін?
Ми вже говорили про мистецтво дзвонів і слухали справжню дзвонову музику. Зараз я відвернуся й дзвенітиму різними дзвіночками, а ви маєте показати саме той дзвіночок, звук якого лунав.
Відбувається гра.
Отже, навіть прості дзвіночки можуть мати власні голоси.
Слухання музики
Нас запросили на гостину дуже привітні люди: Петрик та його Дідусь. З ними сталася цікава пригода. (Учитель переказує зміст казки «Петрик і вовк».)
Сергій Прокоф’ев написав на цей сюжет симфонічну казку для дітей «Петрик і вовк». Вона зрозуміла слухачам у всьому світі, адже написана мовою музики. Казку «розповідають» інструменти симфонічного оркестру (коментар учителя з демонстрацією водночас персонажа та інструмента, що його змальовує).
Ø  Петрик — струнні інструменти (скрипки, альт, віолончель);
Ø  Пташка — флейта;
Ø  Качка — гобой;
Ø  Кицька — кларнет;
Ø  Дідусь — фагот;
Ø  Вовк — три валторни;
Ø  Мисливці — великий барабан і литаври.
Слухання симфонічної казки С. Прокоф’єва «Петрик і вовк».
*      Чому композитор не обрав для розповіді один інструмент, а розподілив ролі між багатьма музичними інструментами?
Саме завдяки яскравим можливостям симфонічного оркестру ця казка заграла яскравими барвами. Отже, у музиці також є свої кольори, що дуже важливі для розкриття змісту музичних творів.
Вокально-хорова робота
 Сьогодні ми вже згадували різнобарв’я нашої природи. Саме про красу навколишнього світу йдеться у пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи».
*      Прослухайте цю пісню та поміркуйте, чим саме природа зачаровує нас.
Слухання та розучування пісні Н. Рубальської «Різні барви у природи».
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
*      Про яку властивість музичної мови ми дізналися?
*      У якому творі композитор використав можливості тембрового різноманіття?
*      Тембри яких інструментів використав С. Прокоф’єв у симфонічній казці « Петрик і вовк » ?





Гра «Меломан»

Умови гри: у грі беруть участь 5 команд і вчитель.
Гра проводиться у 5 турів
1)        «Біографічний»
2)        «Музикознавчий»
3)        «Теоретичний»
4)        «Вокальний»
5)        «Ерудит»

I тур « Біографічний»
Завдання туру полягає, щоб із 5 – ти речень визначити, про якого композитора йде мова, і підняти відповідну цифру ( портрети композиторів розташовані на дошці під відповідними номерами).
Зачитуємо речення:

1.       Творчість композитора формувалася під впливом ідей Французької революції.
2.      Тематика більшості його творів – боротьба добра і зла.
3.      Про один із своїх творів сказав: « Так доля стукає у двері»
( Л. ван Бетховен)

1.       Французький композитор 19 ст.
2.      У 35 років почав складати музику
3.      Він написав сюїту яка складається з 14 номерів. Це програмовий твір
( К. Сен – Санс)

1.       Його наставником був Клод Дебюсі
2.      У своїх творах розвивав принципи імпресіонізму
3.      У музиці був поборником правди та краси
( Моріс Равель)

1.       Велике місце у його творчості посідає вокальна музика
2.      На його могилі викарбувано слова: « Смерть поховала тут великий скарб, а ще більші надії»
3.      Це один із перших композиторів – романтиків
4.      ( Франц Шуберт)

1.       Засновник української класичної музики
2.      Написав 3 дитячих опери на казкові сюжети
3.      Заснував музично – драматичну школу в Київі
( М. Лисенко)

II тур « Музикознавчий»
Демонстрація фрагментів музичних творів.
 Учні відповідно до списку на дошці підіймають номер твору.
1)      Ф. Шуберт  Балада « Лісовий цар»
2)     Ф. Ліст « Рапсодія»
3)     Л. ван Бетховен. Увертюра « Егмонт»
4)     М. Равель. « Болеро»
5)     К. Сен – Санс. « Лебідь»
6)     Б. Фільц. « Закарпатська новелета»

III тур « Теоретичний»
Заповнити кросворд: дається ключове слово ( образ), а учні називають відомі слова, пояснюють їх значення і записують у кросворд.



м
о
т
и
в


б
а
л
а
д
а

р
и
т
м

ф
р
а
з
а

м
у
з
и
к
а



IV тур « Вокальний»
Виконати одну з вивчених пісень, упізнавши їх за ритмічним малюнком, мотивом пісні
*      « Балада про мальви»
*      «Музика»
*      «Україно»
*      «Степом, степом»

V тур « Ерудит»
Відповісти на запитання:
*      Скільки музичних образів зображено у баладі Ф. Шуберта « Лісовий цар»?
 ( Три: батько, син, лісовий цар)
*      Для чого Бетховен в увертюрі « Егмонт» використав старовинний французький танець сарабанду?
 ( Щоб відтворити образ іспанських завойовників)
*      Що покладено в основу «Рапсодії» Ф. Ліста?
 ( Народні пісні і танці)
*      Музичні образи якого народу зображено в « Болеро» М. Равеля?
 ( Іспанського)
*      За допомогою яких елементів музичної мови К. Сен – Санс створив музичний образ твору « Лебідь»?
*      За допомогою яких елементів створюється образний зміст музики?
 ( Ритм, темп, мелодія, динаміка, метр)

Підбивання підсумків
 Визначаються переможці кожного туру, які набрали найбільше балів, і оцінюються.


Немає коментарів:

Дописати коментар