Мета:
ознайомити учнів із
поняттям «тембр»; учити відчувати зміну тембрів; пояснити залежність характеру
музичних образів від тембру інструмента;
розвивати уявлення учнів
про широкий світ музичних інструментів та їх можливості; стимулювати розвиток
творчих здібностей;
виховувати культуру
слухання симфонічної музики.
Музичний матеріал: С.
Прокоф'єв. Симфонічна казка «Петрик і вовк»; Н. Рубальська «Різні барви у
природи».
Наочні посібники: нотна
хрестоматія; ілюстрації до музичних творів; портрет С. Про- коф'єва; ілюстрації
музичних інструментів; малюнки овочів (кольорові й чорно-білі).
Обладнання: ТЗН;
музичний інструмент; фонохрестоматія; набір дзвіночків.
Тип уроку:
комбінований.
Хід
уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання
2. МОТИВАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель (демонструє малюнки овочів:
кольорові, чорно-білі). Розгляньте кольорові малюнки, на яких зображено зелений
огірок, червоний помідор, жовту моркву... Уявили, які вони смачні? Тепер
погляньте на ті самі овочі, але чорно-білі.
Що змінилося? (Колір,
забарвлення)
Отже, завдяки кольору картина стає
яскравішою, нібито сповнюється барвами життя. А що допомагає композиторові
«намалювати» яскравий музичній образ?
3. ОСНОВНА
ЧАСТИНА
Учитель. Якби музику виконували лише на
фортепіано або тільки співали, це було б зовсім нецікаво та одноманітно. Люди
вигадали різні музичні інструменти, щоб музика набула барв. На попередніх
уроках ми насолоджувалися звучанням окремих інструментів, голосів і навіть
цілого оркестру. Усі вони є неповторними.
Чи можна сказати, що звук
барабана, скрипки, фортепіано та сопілки є однаковим?
Спробуйте схарактеризувати
їх голоси, обравши відповідні характеристики:
Різкий
|
М’який
|
Урочистий
|
Дзвінкий
|
Переливчастий
|
Гучний
|
Ніжний
|
Загадковий
|
Лагідний
|
Співучий
|
Таємничий
|
Напористий
|
Ласкавий
|
Мрійливий
|
Вибуховий
|
Оксамитовий
|
Отже, кожен інструмент має власний
колір, що неможливо сплутати.
Робота з поняттями
Особливе забарвлення звучання, властиве
певному інструменту чи голосу, називають тембром (з французької — «мітка»,
«ознака»). Кожен
музичний інструмент має власний неповторний тембр.
Навіть однакові інструменти, що
різняться лише розмірами, можуть мати різне звучання.
Гра «Упізнай дзвіночок» .
Перед вами — набір дзвіночків, що
різняться розміром. Прослухаймо уважно дзвін кожного з них!
Слухання дзвону дзвіночків.
Чи помітили ви, що чим
більший дзвіночок, тим нижчим і грубішим є його дзвін?
Ми вже говорили про мистецтво дзвонів і
слухали справжню дзвонову музику. Зараз я відвернуся й дзвенітиму різними
дзвіночками, а ви маєте показати саме той дзвіночок, звук якого лунав.
Відбувається гра.
Отже, навіть прості дзвіночки можуть
мати власні голоси.
Слухання музики
Нас запросили на гостину дуже привітні
люди: Петрик та його Дідусь. З ними сталася цікава пригода. (Учитель переказує
зміст казки «Петрик і вовк».)
Сергій Прокоф’ев написав на цей сюжет
симфонічну казку для дітей «Петрик і вовк». Вона зрозуміла слухачам у всьому
світі, адже написана мовою музики. Казку «розповідають» інструменти
симфонічного оркестру (коментар учителя з демонстрацією водночас персонажа та
інструмента, що його змальовує).
Ø Петрик — струнні інструменти (скрипки, альт, віолончель);
Ø Пташка — флейта;
Ø Качка — гобой;
Ø Кицька — кларнет;
Ø Дідусь — фагот;
Ø Вовк — три валторни;
Ø Мисливці — великий барабан і литаври.
Слухання симфонічної казки С. Прокоф’єва «Петрик і вовк».
Чому композитор не обрав
для розповіді один інструмент, а розподілив ролі між багатьма музичними
інструментами?
Саме завдяки яскравим можливостям симфонічного
оркестру ця казка заграла яскравими барвами. Отже, у музиці також є свої кольори,
що дуже важливі для розкриття змісту музичних творів.
Вокально-хорова робота
Сьогодні ми вже згадували різнобарв’я нашої
природи. Саме про красу навколишнього світу йдеться у пісні Н. Рубальської
«Різні барви у природи».
Прослухайте цю пісню та
поміркуйте, чим саме природа зачаровує нас.
Слухання та розучування пісні Н. Рубальської «Різні барви
у природи».
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
Про яку властивість
музичної мови ми дізналися?
У якому творі композитор
використав можливості тембрового різноманіття?
Тембри яких інструментів
використав С. Прокоф’єв у симфонічній казці « Петрик і вовк » ?
Гра «Меломан»
Умови гри: у грі
беруть участь 5 команд і вчитель.
Гра проводиться у 5 турів
1) «Біографічний»
2) «Музикознавчий»
3) «Теоретичний»
4) «Вокальний»
5) «Ерудит»
I тур « Біографічний»
Завдання туру полягає, щоб із 5 – ти
речень визначити, про якого композитора йде мова, і підняти відповідну цифру (
портрети композиторів розташовані на дошці під відповідними номерами).
Зачитуємо речення:
1.
Творчість композитора
формувалася під впливом ідей Французької революції.
2.
Тематика більшості його
творів – боротьба добра і зла.
3.
Про один із своїх творів
сказав: « Так доля стукає у двері»
( Л. ван Бетховен)
1.
Французький композитор 19
ст.
2.
У 35 років почав складати
музику
3.
Він написав сюїту яка
складається з 14 номерів. Це програмовий твір
( К. Сен – Санс)
1.
Його наставником був Клод
Дебюсі
2.
У своїх творах розвивав
принципи імпресіонізму
3.
У музиці був поборником
правди та краси
( Моріс Равель)
1.
Велике місце у його
творчості посідає вокальна музика
2.
На його могилі викарбувано
слова: « Смерть поховала тут великий скарб, а ще більші надії»
3.
Це один із перших
композиторів – романтиків
4.
( Франц Шуберт)
1.
Засновник української
класичної музики
2.
Написав 3 дитячих опери на
казкові сюжети
3.
Заснував музично –
драматичну школу в Київі
( М. Лисенко)
II тур « Музикознавчий»
Демонстрація фрагментів музичних творів.
Учні відповідно до списку на дошці підіймають номер
твору.
1)
Ф. Шуберт Балада « Лісовий цар»
2)
Ф. Ліст « Рапсодія»
3)
Л. ван Бетховен. Увертюра «
Егмонт»
4)
М. Равель. « Болеро»
5)
К. Сен – Санс. « Лебідь»
6)
Б. Фільц. « Закарпатська
новелета»
III тур « Теоретичний»
Заповнити кросворд: дається
ключове слово ( образ), а учні називають відомі слова, пояснюють їх значення і
записують у кросворд.
м
|
о
|
т
|
и
|
в
|
|||||||
б
|
а
|
л
|
а
|
д
|
а
|
||||||
р
|
и
|
т
|
м
|
||||||||
ф
|
р
|
а
|
з
|
а
|
|||||||
м
|
у
|
з
|
и
|
к
|
а
|
||||||
IV тур « Вокальний»
Виконати одну з вивчених пісень, упізнавши
їх за ритмічним малюнком, мотивом пісні
« Балада про мальви»
«Музика»
«Україно»
«Степом,
степом»
V тур « Ерудит»
Відповісти на запитання:
Скільки музичних образів
зображено у баладі Ф. Шуберта « Лісовий цар»?
( Три: батько, син, лісовий цар)
Для чого Бетховен в
увертюрі « Егмонт» використав старовинний французький танець сарабанду?
( Щоб відтворити образ іспанських
завойовників)
Що покладено в основу
«Рапсодії» Ф. Ліста?
( Народні пісні і танці)
Музичні образи якого народу
зображено в « Болеро» М. Равеля?
( Іспанського)
За допомогою яких елементів
музичної мови К. Сен – Санс створив музичний образ твору « Лебідь»?
За допомогою яких елементів
створюється образний зміст музики?
( Ритм, темп, мелодія, динаміка, метр)
Підбивання підсумків
Визначаються
переможці кожного туру, які набрали найбільше балів, і оцінюються.
Немає коментарів:
Дописати коментар